Коли майбутнє лякає:
як подолати
тривожні думки
В умовах війни, коли немає стабільності, особливо страшно за своє майбутнє. Людині стає важко приймати рішення, або ж вона сумнівається у зробленому виборі. Мрії для такої людини під забороною, а будувати плани складно, навіть якщо це плани на найближчий тиждень. Через це – відчуття безпорадності.
Коли людина зіштовхується з невідомим, мозок спершу намагається зрозуміти, що трапилося – суть подій, їхні причини та наслідки. Потім починає будувати прогнози: як розвиватимуться події і що мені при цьому робити. З-поміж усіх варіантів мозок відбирає найбільш реалістичний, і людина починає до нього готуватися.
Проте якщо спрогнозувати майбутнє складно, коли воно є невизначеним, і при цьому негативні варіанти розвитку подій видаються більш очевидними, людина може оцінити ситуацію як справжню катастрофу і почати панікувати. Це називається катастрофізацією – когнітивним викривленням, при якому людина розцінює найнегативніший сценарій як найбільш вірогідний, не розглядаючи альтернативи. Водночас людина спирається не на факти, а підганяє факти під негативні думки, шукаючи підтвердження своїй правоті. Оскільки катастрофа видається людині настільки всеохопною, справжнім “кінцем світу”, то людина нічого не робить для її запобігання, а просто впадає у відчай.
Як зруйнувати цей негативний сценарій?
Сформулюйте чотири варіанти майбутнього: перший – найстрашніший, другий – “середньої важкості”, третій – реалістично позитивний, четвертий – нереалістично позитивний (казковий), в якому все обов’язково буде добре, і ситуація розв’яжеться ледь не сама собою.
Наявність декількох варіантів розвитку подій допоможе повернутися в реальність. Дасть усвідомлення, що ніхто точно не знає, яким виявиться майбутнє, і варіантів майбутнього завжди більше ніж один.
Також корисно буде щоразу, коли вас лякає думка про майбутнє, давати відповідь на запитання: “Чому я боюсь?”, “Для чого?”, “Через що?”. Можливо, виявиться, що причин для паніки немає.
Ці вправи допоможуть зменшити тривожність і дадуть сили жити життя тут і зараз.
СИМПТОМИ ПАНІЧНОЇ АТАКИ ТА НАДСИЛЬНОГО СТРАХУ У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ:
🗣️ відчуття нестачі повітря або задухи;
🥴 запаморочення, хиткість або млявість;
❣️ миготіння чи прискорене серцебиття;
🌀 тремтіння або дрижання;
😰потовиділення;
🤐нудота або неприємні відчуття в животі;
😳 деперсоналізація або дереалізація;
🤲 відчуття оніміння або поколювання;
🥶🥵припливи тепла/холоду;
🫁біль або дискомфорт у грудях; 😬страх смерті;
😵страх втратити контроль чи збожеволіти.
❗ЩО РОБИТИ:
1. Дихальна вправа. Повільно вдихаємо через ніс.
Видихаємо повітря вузьким ротом. Видих має бути повільніший
за вдих.
2. Зволожуємо слизову оболонку рота маленькими порціями води.
3. Робіть періодичний масаж мочок вух та кінчика носа.
4. Швидко стискаємо та розтискаємо кулачки.
5. Відволікання.
Озирнись навколо ( Уяви собі...)
🔺" Знайди 5 речей, які ти можеш побачити! "👀
🔺" Знайди 4 предмети, яких ти можеш торкнутися"
🔺"Знайди 3 речі, які ти можеш почути "
🔺"Знайди 2 речі, які ти можеш понюхати"
🔺 " Знайди 1 річ, яку ти можеш спробувати на смак".
6. Рахуємо подумки від 100 до 1.
7. Згадуємо слова пісні чи вірша.
8. При можливості випити теплий м'ятний чай.
9. Говорити дитині, что відчуття страху - це нормально. Страх допомагає нам зрозуміти та усвідомити, що відбувається. Необхідно навчитися контролювати свої відчуття та наближення страху
(панічної атаки) та виконувати безпечний поведінковий алгоритм👆.
10. Дітям з 8 років можна розповісти все як є ( звичайно, в межах розуміння дитини) без паніки у голосі. Маленьких дітей необхідно відволікати та заспокоювати та запевняти, що ви завжди поруч ( полоскотати, почитати книжечку, розглянути картинки, помалювати, вигадувати короткі історії , пограти в слова, четвертий зайвий, вивчити чи повторити назви пору року, місяців, придумати риму ( рифма) до слів, рахунок до 10 (20,30,40...) і назад до 0, імена та по - батькові членів родини тощо - все у ігровій формі 👩❤️💋👩) , подивитись хороший мультик на телефоні ( зараз можна😉)
10. Посміхайтесь дитині, дивіться їй в очі.
11. Пам'ятайте, чим спокійніші ви , тим впевненіше почувають себе діти та близькі поруч з вами!
БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ ТА СВОЇХ БЛИЗЬКИХ 💙💛
31 пункт від Світлани Ройз !Що можна робити весною. Навіть, воєнною :1. Пускати сонячних зайчиків2. Вивчити слово ВЕСНА – різними мовами3. Зробити мобіль із паперових птахів (можливо, прикрасити дерево)4. Відкрити сезон роликів, якщо вони в доступі, велосипедних прогулянок, їзди на самокаті5. Слухати голоси птахів (записати їх)6. Піти на екскурсію містом7. Посадити рослину, спостерігати за нею8. Співати пісні, що закликають тепло9. Фотографувати проліски, конвалії10. Посадити рослину в горщику на підвіконні11. Носити яскравий одяг чи обрати яскраву деталь одягу12. Спостерігати за різними метеликами13. Прогулятися під дощем без парасольки14. Почути перший грім15. Покласти весняні квіти у формочки для льоду (будь які пробки від пляшки з водою)– зберегти у морозильнику16. Зробити весняний чай17. Прогулятися босоніж по траві18. Зробити шпаківню19. Пускати мильні бульбашки20. Малювати на асфальті21. Пустити кораблик по струмку чи річці, чи пустити його в тарілці22. Подарувати комусь букет23. Фотографувати те й саме місце (ресурсне і найбільш безпечне, може просто небо), спостерігаючи, як воно змінюється24. Зробити літачки з паперу і запускати один одному (тільки, якщо образ літачка не пов’язаний із страхом)25. Надіслати комусь в інше місто відправлення з листівкою, квітами26. Збирати скарбничку весняних ароматів27. Плести вінки з кульбаб (чи вплести квітку в зачіску)28. Влаштувати перший пікнік на траві (безпечному місці і стежити за кліщами)29. Провести урок, зустріч, розмову на повітрі (на зум)30. Влаштувати пленер – малювати дерева, рослини, птахів31. Стрибати у резиночки, класики, влаштувати гру у «футбол» (чим завгодно)Весни! І сил нам усім!
для ігор, розваг і підтримки
Тут опис ігор, за якими
можна провести час в укритті, творчі завдання та поради від відомої психологині
Немає коментарів:
Дописати коментар