З радістю до школи!
Психологічна готовність дитини до навчання
після тривалих літніх канікул.
Поради батькам
Щоб полегшити дитині процес адаптації до навчання, важливо хоча б в останні 3-4-дні проявити батьківську мудрість, і спробувати тактовно (без авторитарності) домогтися виконання наступних заходів, які рекомендує психологічна наука:
• створюйте позитивне емоційне ставлення до школи, в яку ходить дитина, і підтримуйте високий статус школи і вчителя при сімейному спілкуванні;
• підпорядкуйте (максимально наблизьте) домашній режим до режиму школи, особливо дотримуйтесь часу засипання, підйому та періодів харчування;
• сформуйте у дитини позитивний функціональний стан особистості (натхнення, симпатія, інтерес до процесу оволодіння необхідними для майбутнього життя знаннями), дайте дитині позитивну перспективу її навчання;
• якщо ви помітили негативні емоційні налаштування, ознаки відторгнення та ігнорування процесу підготовки до школи, знайдіть час для спокійної та відвертої розмови, з‘ясуйте причини негативних реакцій та можливих проблем, спільними зусиллями сплануйте їх вирішення;
• разом з дитиною на позитивному тлі пригадайте, які теми з кожного предмету вони вивчали в минулому році;
• у колі сім‘ї пригадайте найвизначніші здобутки та ситуації успіху дитини в минулому навчальному році: найцікавіші уроки, найвищі оцінки, найкращі усні відповіді, найвдаліше виконані письмові завдання, найцікавіші шкільні свята, успішну участь у конкурсах, олімпіадах (якщо дитині згадується негативний досвід минулого навчального року – ваше завдання замінити кожен такий спогад як мінімум трьома ситуаціями успіху);
• розкажіть дитині про власні навчальні та інші досягнення, які у вас були саме в тому класі, в який вона переходить;
• подбайте про свій емоційний стан, навчіть себе не критикувати та засуджувати дитину, а підтримувати її та підказувати правильні вчинки та дії;
• здивуйте дитину сімейним святом (наприклад, в останню неділю канікул – 28 серпня) - це може бути святковий обід, пікнік на природі, приготуйте смачні корисні страви, скажіть дитині добрі слова про те, як ви нею пишаєтесь, за що ви її любите та вірите у її сили і можливості; сформулюйте їй побажання успішного навчання, приємного спілкування у школі;
• якщо ви віруючі люди, сходіть до церкви і помоліться за здоров‘я, благополуччя та успіхи дитини;
• для дітей молодшого шкільного віку ефективним є повторення основних правил поведінки у школі (на уроці, на перерві) за допомогою бесіди, сюжетно-рольової гри за участі батьків;
• підліткам можна запропонувати підготувати колаж на тему: «Моє життя у класі: цілі та досягнення»;
• в окремих випадках доречним буде застосування аутогенного тренування: разом з дитиною складіть текст позитивного налаштування на навчання, потім займіть зручну позицію тіла (сидячи або лежачи), розслабтесь, закрийте очі, глибоко і повільно дихайте і промовляйте підготовлений текст декілька разів (наприклад «Я здорова і розумна дитина. Я дуже люблю пізнавати нове. Я люблю вчитися, я люблю свої навчальні предмети – математику, мову і літературу (перерахувати всі). Я люблю своїх вчителів (перерахувати всіх), і вони мене також люблять і справедливо. Я люблю своїх однокласників. У мене все вийде в новому навчальному році»).
• психологічну готовність дитини до навчання у школі можна перевірити у шкільного психолога за допомогою фахового інструментарію, і в разі необхідності спеціаліст допоможе виправити ситуацію (практичні психологи освітніх установ готові допомогти батькам та учням сформувати особистісну готовність дитини до навчальних навантажень);
• порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до шкільного психолога.
Практичний психолог Соловей.О.В.
Коли майбутнє лякає:
як подолати
тривожні думки
В умовах війни, коли немає стабільності, особливо страшно за своє майбутнє. Людині стає важко приймати рішення, або ж вона сумнівається у зробленому виборі. Мрії для такої людини під забороною, а будувати плани складно, навіть якщо це плани на найближчий тиждень. Через це – відчуття безпорадності.
Коли людина зіштовхується з невідомим, мозок спершу намагається зрозуміти, що трапилося – суть подій, їхні причини та наслідки. Потім починає будувати прогнози: як розвиватимуться події і що мені при цьому робити. З-поміж усіх варіантів мозок відбирає найбільш реалістичний, і людина починає до нього готуватися.
Проте якщо спрогнозувати майбутнє складно, коли воно є невизначеним, і при цьому негативні варіанти розвитку подій видаються більш очевидними, людина може оцінити ситуацію як справжню катастрофу і почати панікувати. Це називається катастрофізацією – когнітивним викривленням, при якому людина розцінює найнегативніший сценарій як найбільш вірогідний, не розглядаючи альтернативи. Водночас людина спирається не на факти, а підганяє факти під негативні думки, шукаючи підтвердження своїй правоті. Оскільки катастрофа видається людині настільки всеохопною, справжнім “кінцем світу”, то людина нічого не робить для її запобігання, а просто впадає у відчай.
Як зруйнувати цей негативний сценарій?
Сформулюйте чотири варіанти майбутнього: перший – найстрашніший, другий – “середньої важкості”, третій – реалістично позитивний, четвертий – нереалістично позитивний (казковий), в якому все обов’язково буде добре, і ситуація розв’яжеться ледь не сама собою.
Наявність декількох варіантів розвитку подій допоможе повернутися в реальність. Дасть усвідомлення, що ніхто точно не знає, яким виявиться майбутнє, і варіантів майбутнього завжди більше ніж один.
Також корисно буде щоразу, коли вас лякає думка про майбутнє, давати відповідь на запитання: “Чому я боюсь?”, “Для чого?”, “Через що?”. Можливо, виявиться, що причин для паніки немає.
Ці вправи допоможуть зменшити тривожність і дадуть сили жити життя тут і зараз.
СИМПТОМИ ПАНІЧНОЇ АТАКИ ТА НАДСИЛЬНОГО СТРАХУ У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ:
🗣️ відчуття нестачі повітря або задухи;
🥴 запаморочення, хиткість або млявість;
❣️ миготіння чи прискорене серцебиття;
🌀 тремтіння або дрижання;
😰потовиділення;
🤐нудота або неприємні відчуття в животі;
😳 деперсоналізація або дереалізація;
🤲 відчуття оніміння або поколювання;
🥶🥵припливи тепла/холоду;
🫁біль або дискомфорт у грудях; 😬страх смерті;
😵страх втратити контроль чи збожеволіти.
❗ЩО РОБИТИ:
1. Дихальна вправа. Повільно вдихаємо через ніс.
Видихаємо повітря вузьким ротом. Видих має бути повільніший
за вдих.
2. Зволожуємо слизову оболонку рота маленькими порціями води.
3. Робіть періодичний масаж мочок вух та кінчика носа.
4. Швидко стискаємо та розтискаємо кулачки.
5. Відволікання.
Озирнись навколо ( Уяви собі...)
🔺" Знайди 5 речей, які ти можеш побачити! "👀
🔺" Знайди 4 предмети, яких ти можеш торкнутися"
🔺"Знайди 3 речі, які ти можеш почути "
🔺"Знайди 2 речі, які ти можеш понюхати"
🔺 " Знайди 1 річ, яку ти можеш спробувати на смак".
6. Рахуємо подумки від 100 до 1.
7. Згадуємо слова пісні чи вірша.
8. При можливості випити теплий м'ятний чай.
9. Говорити дитині, что відчуття страху - це нормально. Страх допомагає нам зрозуміти та усвідомити, що відбувається. Необхідно навчитися контролювати свої відчуття та наближення страху
(панічної атаки) та виконувати безпечний поведінковий алгоритм👆.
10. Дітям з 8 років можна розповісти все як є ( звичайно, в межах розуміння дитини) без паніки у голосі. Маленьких дітей необхідно відволікати та заспокоювати та запевняти, що ви завжди поруч ( полоскотати, почитати книжечку, розглянути картинки, помалювати, вигадувати короткі історії , пограти в слова, четвертий зайвий, вивчити чи повторити назви пору року, місяців, придумати риму ( рифма) до слів, рахунок до 10 (20,30,40...) і назад до 0, імена та по - батькові членів родини тощо - все у ігровій формі 👩❤️💋👩) , подивитись хороший мультик на телефоні ( зараз можна😉)
10. Посміхайтесь дитині, дивіться їй в очі.
11. Пам'ятайте, чим спокійніші ви , тим впевненіше почувають себе діти та близькі поруч з вами!
БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ ТА СВОЇХ БЛИЗЬКИХ 💙💛
31 пункт від Світлани Ройз !Що можна робити весною. Навіть, воєнною :1. Пускати сонячних зайчиків2. Вивчити слово ВЕСНА – різними мовами3. Зробити мобіль із паперових птахів (можливо, прикрасити дерево)4. Відкрити сезон роликів, якщо вони в доступі, велосипедних прогулянок, їзди на самокаті5. Слухати голоси птахів (записати їх)6. Піти на екскурсію містом7. Посадити рослину, спостерігати за нею8. Співати пісні, що закликають тепло9. Фотографувати проліски, конвалії10. Посадити рослину в горщику на підвіконні11. Носити яскравий одяг чи обрати яскраву деталь одягу12. Спостерігати за різними метеликами13. Прогулятися під дощем без парасольки14. Почути перший грім15. Покласти весняні квіти у формочки для льоду (будь які пробки від пляшки з водою)– зберегти у морозильнику16. Зробити весняний чай17. Прогулятися босоніж по траві18. Зробити шпаківню19. Пускати мильні бульбашки20. Малювати на асфальті21. Пустити кораблик по струмку чи річці, чи пустити його в тарілці22. Подарувати комусь букет23. Фотографувати те й саме місце (ресурсне і найбільш безпечне, може просто небо), спостерігаючи, як воно змінюється24. Зробити літачки з паперу і запускати один одному (тільки, якщо образ літачка не пов’язаний із страхом)25. Надіслати комусь в інше місто відправлення з листівкою, квітами26. Збирати скарбничку весняних ароматів27. Плести вінки з кульбаб (чи вплести квітку в зачіску)28. Влаштувати перший пікнік на траві (безпечному місці і стежити за кліщами)29. Провести урок, зустріч, розмову на повітрі (на зум)30. Влаштувати пленер – малювати дерева, рослини, птахів31. Стрибати у резиночки, класики, влаштувати гру у «футбол» (чим завгодно)Весни! І сил нам усім!
для ігор, розваг і підтримки
Тут опис ігор, за якими
можна провести час в укритті, творчі завдання та поради від відомої психологині




.webp)







Немає коментарів:
Дописати коментар